På Samuelsgaarden arbejder vi med en anerkendende tilgang til børn og voksne. Det betyder at vi først og fremmest er optagede af at lytte, se og forstå børnenes udtryk. Børns adfærd er udtryk for reelle følelser og tanker, og børn gør som de gør fordi det giver mening for dem.
Det er den mening vi skal vinde adgang til som pædagoger. Kun sådan kan vi forstå, og dermed støtte det enkelte barn i hendes eller hans udvikling.
I Samuelsgaarden prioriterer vi at give børnene æstetiske, kulturelle og naturlige oplevelser. Derfor arbejder vi med strukturerede, voksenstyrede aktiviteter udenfor og inde i huset.
Men vi forstår også at børn lærer gennem leg. Derfor har legen en vigtig betydning for børnenes trivsel og udvikling i deres daginstitution, og derfor sørger vi for at finde tid til både den fri- og den voksenstøttede leg.
Vi ser det som et altafgørende kriterium, at børnene på Samuelsgaarden oplever en dagligdag som er forudsigelig, tryg og alsidig. Også når ressourcerne er knappe, eller der er uforudsete udfordringer for personalet.
Derfor vægter vi dels en høj grad af planlægning og struktur i hverdagen. Men vi nyder også godt af husets størrelse og medarbejdernes fleksibilitet og faglige bredde, som gør det muligt at sikre ro og trygge rammer om børnene.